På denne side kan du læse om fjernvarmeetableringen i Fårevejle St., der begynder i efteråret 2025.
Den 27. august sender forsyningen infobrev pr. e-Boks eller brev til de varmekunder i Fårevejle St., der endnu ikke er tilsluttet fjernvarme.
Du kan læse brevet ved at trykke på knappen nedenfor.
Spørgsmål og svar om fjernvarmeetableringen i Fårevejle St.
Hvad betyder konkursbehandlingen af moderselskabet for fjernvarmeudrulningen?
Konkursbehandlingen omfatter kun moderselskabet og har ingen betydning for fjernvarmeselskabet. Alle takster og vilkår er uændrede, og planerne for udrulning af fjernvarme fortsætter som planlagt.
Hvor langt er vi med fjernvarmeudrulningen i Fårevejle Stationsby, og hvad skal der ske?
I Fårevejle Stationsby er vi nu så langt, at vi kun mangler at opsætte fjernvarmeunits og tilslutte boligerne til det etablerede fjernvarmesystem.
I første omgang vil Kaj Larsen A/S kontakte de omfattede kunder for at aftale installation af fjernvarmeunit i boligen. Er du storkunde – det vil sige, at din varmekilde dækker erhverv og/eller flere boliger – vil du blive kontaktet af en anden installatør eller Odsherred Varme.
Hvad er tidshorisonten for udrulning af fjernvarme i Fårevejle Stationsby?
Projektet igangsættes medio september 2025 og forventes afsluttet i 1. kvartal 2026.
Tidsplanen offentliggøres her på vores hjemmeside, når den er klar.
Hvem installerer min fjernvarmeunit?
Vi samarbejder med den lokale entreprenørvirksomhed Kaj Larsen A/S. Det er Kaj Larsen A/S, der kontakter dig for at installere fjernvarmeunitten.
Det er endnu ikke afklaret, hvem der installerer fjernvarmeunits hos storkunder – det vil sige, at din varmekilde dækker erhverv og/eller flere boliger. Storkunder vil blive kontaktet af Odsherred Varme.
Kan jeg opsige min aftale om fjernvarme?
Fjernvarme er en kollektiv ordning. Kunder, der ønsker at udtræde, skal derfor betale en udtrædelsesgodtgørelse, der sikrer, at de tilbageværende kunder ikke pålægges ekstra omkostninger ifølge de gældende bestemmelser.
Hvad gør jeg, hvis jeg vil opsige min fjernvarmeaftale?
Hvis du ønsker at opsige din fjernvarmeaftale, skal du orientere os skriftligt, hvorefter vi beregner din udtrædelsesgodtgørelse. Du kan orientere os ved at sende en mail til info@odsherredforsyning.dk eller ved at skrive et brev til Odsherred Varme A/S, Hovedgaden 39, 4571 Grevinge.
Udtrædelsesvilkårene er beskrevet i vores Almindelige bestemmelser for fjernvarmelevering. Du kan se bestemmelserne her: www.odsherredforsyning.dk/regulativer
Hvad skal jeg samlet betale, hvis jeg opsiger min fjernvarmeaftale?
Hvis du ønsker at opsige din fjernvarmeaftale og udtræde af fjernvarmenettet, skal du ifølge gældende vilkår betale:
- Eventuelle skyldige beløb fra årsopgørelsen
- Eventuelt skyldige bidrag
- Udgifter til at fjerne varmerør på ejendommen
- En udtrædelsesgodtgørelse, hvis kapaciteten ikke kan overdrages til nye kunder
Størrelsesordenen på udtrædelsesgodtgørelsen kan ses under spørgsmålet ”hvor stor er udtrædelsesgodtgørelse”. Udtrædelsesvilkårene er beskrevet i vores Almindelige bestemmelser for fjernvarmelevering. Du kan se bestemmelserne her: www.odsherredforsyning.dk/regulativer
Hvor stor er udtrædelsesgodtgørelsen?
Udtrædelsesgodtgørelsen beregnes på baggrund af den samlede anlægsinvestering, som er indberettet i varmeforsyningens seneste regnskab og ud fra boligens størrelse.
Udtrædelsesgodtgørelsen pr. kvadratmeter er 1.842 kr. pr. m² (inkl. moms). Denne takst er gældende i 2025.
Hvorfor skal jeg betale udtrædelsesgodtgørelse?
Fjernvarme er en kollektiv ordning. Udtrædelsesgodtgørelse er et beløb, en fjernvarmekunde betaler ved udtrædelse for at dække kundens andel af de omkostninger og forpligtelser, som fjernvarmeselskabet har måttet afholde og påtage sig for at koble den enkelte kunde på fjernvarmenetværket. Dette sikrer, at de tilbageværende kunder ikke pålægges ekstra omkostninger. Selv om boligen ikke har været tilkoblet, er der allerede afholdt omkostninger relateret til tilslutningen.
Er jeg bundet af den aftale om fjernvarme, som jeg har underskrevet?
Hvis du tidligere har underskrevet en aftale om fjernvarmelevering, er du fortsat bundet af den, indtil du eventuelt opsiger den i henhold til gældende bestemmelser. Du kan se bestemmelserne her: www.odsherredforsyning.dk/regulativer
Hvis du ønsker at opsige fjernvarmeaftalen, skal du orientere os skriftligt, hvorefter vi beregner udtrædelsesgodtgørelsen.
Hvordan får jeg som gaskunde del i Afkoblingspuljen?
Afkoblingspuljen dækker gebyret for at blive koblet fra gasnettet, så du kan skifte til en anden varmekilde uden at betale for frakoblingen. For at få del i Afkoblingspuljen skal du som gaskunde afmelde din gasforsyning på selvbetjeningssiden Mit Evida. Det kan du læse mere om her: https://evida.dk/frakobling/opsigelse-mit-evida/
Du skal være opmærksom på:
- Afkoblingsordningen gælder kun for opsigelser, som Evida modtager, når puljen er åben, og der er penge tilbage i puljen. Du kan altså ikke få andel i puljen med tilbagevirkende kraft.
- Det er datoen, hvor du opsiger din gasforsyning, som tæller, ikke datoen for hvornår du skifter varmekilde, der er afgørende for at få gebyrfritagelse.
- Din opsigelse er bindende for dig og for Evida fra det tidspunkt, de modtager din opsigelse.
Du kan få del i puljen, når du opsiger din gasforsyning, hvis du opfylder kriterierne, og hvis der er penge tilbage i puljen.
Du får besked med det samme, om hvorvidt afkoblingen bliver gratis for dig som del af Afkoblingsordningen, eller om du selv skal betale for afkoblingen.
Når du opsiger din gasforsyning, bliver du bedt om at oplyse datoen for, hvornår du overgår til fjernvarme. Odsherred Varme kan endnu ikke give dig en præcis dato, da vi ikke kender den. Datoen aftaler du med Kaj Larsen A/S.
Du kan dog godt vælge en dato nu og opdatere den, når du kender tidspunktet for, hvornår du får installeret din unit og bliver frakoblet gassen. Du skal blot huske at opdatere datoen, hvis det viser sig, at du bliver koblet på fjernvarmen tidligere eller senere end den dato, du har valgt.
Hvis datoen for dit skift af varmekilde ændrer sig, kan du give Evida besked her: https://evida.dk/frakobling/aendring/
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke får del i Afkoblingspuljen?
Hvis du – mod forventning – ikke får del i afkoblingspuljen, vil Odsherred Varme kompensere dig. Du skal blot sende dokumentation for din betaling af afkoblingsgebyret til Odsherred Varme på: info@odsherredforsyning.dk
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke vil have installeret en unit af Odsherred Varme?
Odsherred Varme har indgået en aftale med VVS-firmaet Kaj Larsen A/S om installation af units hos fjernvarmekunder i Fårevejle Stationsby. Kaj Larsen kontakter dig derfor for at aftale, hvornår de kan etablere fjernvarmeunit hos dig.
Hvis du ønsker at købe og opsætte din unit selv, skal du senest 1. oktober 2025 orientere os om dit valgte VVS-firma og dato for planlagt installation.
Det valgte VVS-firma skal kontakte os, inden arbejdet udføres for at koordinere måleropsætning mv.
Hvis du ikke selv har indkøbt og installeret en unit inden udgangen af 2025 og givet os meddelelse herom, vil vi betragte det som en opsigelse af din fjernvarmeaftale, og vi vil efter opsigelsesvarslets udløb beregne udtrædelsesgodtgørelse.
Hvad sørger Odsherred Varme for som del af installationen?
Odsherred Varmes ansvarsområde er installationen frem til og med den nye unit. Dit ansvar som boligejer er den øvrige del af installationen.
Det klarer vi:
- Vi laver en stikledning fra vej til hus (er udført).
- Vi opsætter en udvendig installation – et målerskab (er udført).
- Vi fjerner og bortskaffer dit gamle fyr (olie-, gas- eller pille).
- Vi installerer en unit i din bolig (hvis muligt dér, hvor din nuværende installation er).
- Vi dækker hul af efter tidligere installation med pose/klud i hullet.
- Vi fjerner den indvendige rørføring til dit gasskab.
- Vi sætter en indvendig installation op – en unit.
- Vi indregulerer din nye installation, og du skal ikke selv gøre noget. Hvis der opstår yderligere behov for at indregulere unitten, gør vi det i løbet af vinteren.
- Vi sørger for drift, service og vedligehold af unitten
Hvad skal jeg selv sørge for ved installationen?
Du skal selv sørge for:
- At afmelde din gas hos Evida.
- At nedtage din gamle installation/dit gamle fyr, hvis den er lejet, eller hvis du ønsker at videresælge den.
- At kontrollere og eventuelt ombygge eksisterende varmesystem eller brugsvandsfordeling.
- At få fjernet gammel isolering med asbest.
- At nedtage og genopsætte de af dine skabe eller andre møbler, som er i vejen for installationsarbejdet.
- At plombere og fjerne/sløjfe din olietank.
- At få fjernet din skorsten eller dit aftræksrør fra gasfyret, hvis du ønsker det.
- At lave en permanent løsning/lukning af hul efter tidligere installation.
- At retablere huller i murværket efter indmurede og udvendige gasskabe.
- At få repareret dit gulv for eventuelle fordybninger/ar efter gammel rørføring.
- At få fjernet varmepumper – både inde og ude.
- At få fjernet eller flyttet radiatorer.
NB! Gasselskabet nedtager dit indmurede gasskab efter et par måneder. Det er gratis, men vær opmærksom på, at de efterlader hullet, hvor skabet sad.